Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Chotutice (žzast)


Název zastávky: Chotutice
Číslo zastávky: 531467
Kilometrická poloha: 3,654
Provozní obvod: Kolín
Provozovatel:
Trať: Pečky–Kouřim (012)
Předchozí zastávka: Radim
Následující zastávka: Chroustov

Historie

Zastávka Chotutice byla pravděpodobně dána do provozu současně s celou drahou Pečky–Bošice–Kouřim, tedy 25. října roku 1881. Dráhu postavila Rakouská společnost místních drah (Österreichische Lokaleisenbahn-gesellschaft, ÖLEG), současně s několika drahami v okolí i vzdálenějších krajích (Čáslav–Třemošnice 1880, Smidary – Vysoké Veselí 1881, Chodov–Nejdek 1881, Královec–Žacléř 1882, Čelákovice–Mochov 1883 aj.) na počátku období prudkého rozvoje místních drah, podmíněného vydáním zákona č. 56 „O poskytování výhod místním drahám“ z 26. května 1880. Německý název zastávky vycházel z poněmčeného českého názvu obce Chotutitz.

Popis

Zastávka Chotutice se nachází na trati č. 013 Pečky–Kouřim, na konci ulice K Zastávce, jižně od centra obce Chotutic. Dráha v prostoru obcí Radim, Chotutice a osady Chroustov kopíruje tok říčky Výrovky alias Vavřineckého potoka, která ze tří stran obtéká kopec s bývalým hradištěm Radim. Vzhledem k tomu, že šlo o jednu z prvních a také velmi typickou místní dráhu, společnost ÖLEG se zde snažila ušetřit na stavbě tunelu pod kopcem a trať tak nepříliš vzletně kopíruje tok řeky, kterou překonává dvojicí mostů - první se nachází těsně za zastávkou Chotutice, druhý pak před zastávkou Chroustov.

Zastávka disponuje zděnou otevřenou čekárnou s dřevěnou pulktovou střechou bez speciálního vybavení a bez výdejny jízdenek. Před čekárnou se nachází jediné nástupiště osazené betonovými panely.

Čekárna v zastávce Chotutice je elegantní i ve své jednoduchosti.
Čekárna v zastávce Chotutice je elegantní i ve své jednoduchosti.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
  2. Schreier, P.: Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Miloš Uhlíř - Baset, Praha, 2004. ISBN 80-7340-034-0.
  3. Pavlíček, S.: Naše lokálky. Místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Dokořán, Praha, 2002. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-86569-13-6.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 1. 2023 a zobrazen celkem 20394×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 14:06.

Texty na téma Chotutice (žzast)

Zpět | Nahoru

vl.v km 4,390 (odbočení vlečky z širé trati)
Téma:
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: